sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Kauniisti 'meikattuja' nukkeja


Viimekerran jäkeen olen maalannut ihonvärin ja
sitten maalasin kasvot sekä hiukset.
Maalaamisen jälkeen kun kaikki maalit ovat kuivia,
vahataan mehiläisvahalla kahteenkertaan koko pää.
Sitten kun vaha on kuivunut, kevyesti kiillotin ja aloitin 'meikin'.
Poskipunaa ja vähän luomivarjostetta, sitten
hyvin ohut fiksatiivi poskiin ja silmiin. 

Vasemmalla oleva Elviira sai myös maalatun rusetin.
Kädet ja jalat on vahattu ja kengät lakkasin kiiltäviksi.
Keskellä olevalle teen mohairisen peruukin.
Oikealla oleva tyttö on valmis kiinnitettävissä vartaloon,
kunhan liima on sisällä kuivunut.
Pään keston lisäämiseksi kolhaisuissa olen sisälle kaatanut liimaa.


Nämä pienet päät on käsitelty maalaamisen jälkeen vain fiksatiivillä
Niistä ei tule nukkeja vaan pienet kasvot laitan taulun koristeeksi.

Eilen ilta meni kun päättelin lankoja Afrikankukista,
teen niistä tyynynpäällisiä.
Olen etukäteen laskenut jotta n. 25 menisi aina yhteen,
siis kahteen 50 kpl, jos ei riitä sitten virkataan lisää.
Niiden virkkaus on helppoa tv äärellä ja yllättävän nopeaa.

Kiitos kaikille käynnistä ja ihanista kommenteista myös kiitos.
Marraskuu alkoi ja tänään Pyryn päivä ja ei yhtään lunta ole näkynyt.
Tiedän jotta pohjoisessa on jo lumisia pintoja ja
netti kuvassakin Saana oli jo valkea .
Kauniit päivät houkuttaa ulos kunhan ei sada.
Tapaamisiin ensikerralla
T. Sirkkis



15 kommenttia:

  1. Voi että on kauniita kaikki. Varsinkin Elviira ja niin upeat lakeerikengätkin hänelle tulee. Tuo tekotapasi on hieman erilainen kuin oppimani. Vahaaminen on uutta minulle. Kiitos kun valaisit tekotapaa sillä siinä se nuken persoona jo syntyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mehiläisvaha on ainoa joka ei ärsytä minun henkeä. Voi käyttää muitakin vahoja. En tykkää ,että paperimassa nukke on liian kiiltävä. Hieman mattainen pinta on luonnollinen. Fiksatiivi on helposti liian kiiltävä,minä varovaisesti painan imukankaalla liikoja pois

      Poista
  2. Niin suloisia nukenpäitä!! Minullakin voisi olla yksi tuunattava nukke. Isä kävi Ruotissa (ihan siis ulkomailla) ja toi minulle sieltä nätin silmänsä sulkevan nukenpään. Äiti sille ompeli vartalon ja kauniit vaatteet vaalean vihreästä voileesta (tulikohan sana oikein). Olen sitä sitten säilytellyt ja kerran pieni tyttäreni halusi katsoa sitä ja tuuppasi silmät sisään. Hän sitten lohdutti minua, että älä sure, minä ostan sille uudet punaiset silmät. Silmät ovat vieläkin pään sisässä, mutta varmaan ne voisi liimata paikoilleen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuken pää pitää irroitta vartalosta. Sitten silmät esille . puhdista fairylla varoen . Posliininuken silmät kiinnitetään kipsillä. Et maininnut mitä materiaalia on sinun nukke.

      Poista
  3. Ahaa, mehiläisvahasta tuo hieno kiilto, tuota en ole tiennyt. Olen miettinyt mitä laittaisin Pipsan kasvoille, kun ne ovat niin himmeät.

    Kaunista tuli, kyllä näiden nukkien kelpaa kohta alkaa elää omaa elämää. Olet taitava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle se on ainoa vaha jota pystyn käyttämään. Muitakin vahoja käytetään. Ohuet kerrokset ja säämistä hieronta. Fiksatiivi tuo usein liikaa kiiltoa. Minä tykkään sellaisesta luonnollisesta nuken kiillosta.

      Poista
  4. Söpöjä nukkeja ja kasvoja :) Sinulla on paljon taitoa ja vakaa käsi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun käsien vakaus on niin huono samoin näkö. Näköön on ertyis vahvat lasit. Käsien vuoksi en pysty posliinia enään hyvin maalaamaan ja muutakin yritysten nonien uusimisten avulla.

      Poista
  5. Kovasti ihailen kädentaitojasi. Mietin tuossa teetkö itse paper clayn vai millaista massaa näihin käytät?
    Kauniisti osaat kasvoja maalata. Näistä tulee aivan ihania.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Posliini nuken aihioita ostan opettajaltani koska useimmat ovat vanhoja reproja. Paperimassa aihioita ostan eri nukketaiteilijoilta ja tietysti opettajanikautta.
      Oma muotoilut teen paper clay ,Fimoa pienissä töissä ja softmassasta.vasta kokeiluja.

      Poista
  6. Tulee mieleen niin lapsuuden ajan nuket, todella kaunista kädentyötä olet tehnyt♥

    VastaaPoista
  7. Upeaa käden jälkeä!
    Nuo pienet kasvot ovat niin suloisia. Tulee kauniita tauluja!

    Mukavaa viikonlopun jatkoa!

    VastaaPoista
  8. On kyllä tarkkaa ja hienoa työtä. Hattu nousee näitä katsellessa.

    VastaaPoista

Kommentti julkaistaan tarkastamisen jälkeen. Kiitos käynnistä.

Nyt alkaa blogitauko .

Voi te kaikki ihanat blogi ystäväni ♥ Joudun nyt toistaisesti pitämään taukoa täältä. Olen sairastanut keuhkokuumeen ja se romahdut...