perjantai 25. heinäkuuta 2014

Sininen nukkeneito


Jokunen voi muistaa tämän nuken v 2007
Löysin pään kirpputorilta joka on keraamista posliinia.
Hankin jalat ja kädet jotka ovat posliinia ja maalasin ne.
Vartalon tein kankaasta ja tuli n. 50cm pituutta nukelle.
En tykkää alastomista nukeista joten tein heti alusvaatteet.
Sitten tuijottelin ja moneen kertaan kokeilin millaiset vaatteen
tekisin ja minkä väriset,vaan ei löytynyt ahaata.


Ostin mukavan hamekankaan ja tein ensimmäiset vaatteen itselleni.
Kangasta jäi ja sitten hoksasin jotta tämä olisi aika sopiva,
niinpä istuskelin varjossa sisällä ja ompelin asun nukelle.
Tuommoista pitsiäkin löytyi jämäpala laatikosta ja siitä se tuli vaatetus.
Tuo nuken sininentukka jotenki häiritsi minun ajatuksia,
vaikka rakastan sinistä väriä ylikaiken.
Siinä vika kun pää ei ole minun maalaama ja ajatus vieras.

Minulla on sellaisia nukkeja joista ei oikein ole minun omantuntuisia.
Vierastan niitä joitain kummasti ja olen niitä myynyt pois.
Yhtä huolella olen ne tehnyt ja hakenut jokaiselle omanoloisen vaatetuksen.
Tämäkin siirtyy myytäviin mutta nyt on minun silmänilona vielä.


Kävimme Seinäjoella asioilla ja poikkesimme kulttuurikeskus Pokkiin.
Siellä oli hauska näyttely Fransuista, tekijä Raili Saarenpää Ilmajoelta.
Todella taitava tekijä ja mukavaa ihailla noita erilaisia upeita töitä.
Fransut olivat vieraita minulle mutta kun näki niitä ja tajusin
jotta kyseessä on niin sanottu vanha perinnekäsityö.
Otin vain yhdenkuvan teille näytiksi.
Keskusta luonnonvalkeaa pellavaa ja
fransu kosisteeksi siihen ommeltuna.
Pöytä koristeena on myös pussukka ja sormustyyny fransukoristein.
Ostin nukkekodinpöydälle mini fransuliinan.

Fransu tehdään omassa puissaan jossa tehdään kahdenlaisia solmuja.
Solmut kulkee vähän niinkuin nyplääjän langat kuvioissa.
Loppu langoista tulee aina tupsu.

Helteet pitää sisällä ja ajankuluksi olen tehnyt nukenvaatteita.
Nyt viimeistelen seuraavaa kaunotarta ja siitä kuvia myöhemmin.
Hurmaavaa kesää kaikille ja muistakaa juoda ja hattu päähän auringossa.
T. Sirkkis

10 kommenttia:

  1. Hieno nukke-lady! Olisi mukava osata tehdä fransuja, onko se vähän niin kuin makrameeta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Periaatteessa samaa solmutekniikkaa mutta fransu on reunapitsiä jossa tupsuja alareunassa . Lankana oli pellavaa erivahvuisina.

      Poista
  2. Niinhän hän on kuin Haukion Jenni vähän vanhempana rouvana :D Fransut on ihkaoutoja!

    VastaaPoista
  3. Kaunis nukke, varmaan joku mielellään omistaa sen, jos se ei ole sinun mieleen.

    VastaaPoista
  4. ♥Ihanuuksia! Oikein hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
  5. Minulle tuli tuosta kauniista nukestasi mieleen suomalaiset elokuvat, joissa kaunis daami esiintyy kauniissa iltapuvussa. Hieno on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä kauniisti puettuja nukke-neitejä käyttävät nykyisin sisustus somisteina. Kyllä ne hyvin sellaiseen käyttöön sopiikin. Harvoin niitä hankitaan leikkimiseen ja posliini on niin vaikea leikikki nukkena.

      Poista
  6. Upea on nukkesi☺
    Helteistä viikonloppua Sinulle ☺

    VastaaPoista
  7. Ihanan leningin kauniille nukellesi teit.

    VastaaPoista
  8. Kaunis nukkeneito!
    Tuli mieleen Jenni-rouva ja samanlaisia ajatuksia huomasin olleen jollakin toisellakin.
    Olen nyt kesällä seurannut vanhoja kotimaisia elokuvia ja siellähän neitoset käyskentelee tuon tyylisissä mekoissaan.

    Mukavaa viikonlopun odotusta!


    VastaaPoista

Kommentti julkaistaan tarkastamisen jälkeen. Kiitos käynnistä.

Nyt alkaa blogitauko .

Voi te kaikki ihanat blogi ystäväni ♥ Joudun nyt toistaisesti pitämään taukoa täältä. Olen sairastanut keuhkokuumeen ja se romahdut...