sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Keräiletkö ?


Kun meiltä joku kysyy,oletko keräilijä? Ei uskalleta ainakaan tunnustaa.
Useimmat sanoo, etteivät kerää mitää, sarkastisesti joku heittää vitsin aiheesta.
Kuten Veikko Huovisen kirjaan 'Hansteri' viitaten.
Tarkempi kysely usein johtaa siihen, että kyseessä on satunnainen keräilijä.
Useimmat eivät tunnista itsessään keräilijän taipumusta.
Kun kysyy onko sinulla valokuvia perheestä, suvusta, 
sekin on pieni muotoista keräilyä.

Monet pienet pojat aloittivat kauan sitten keräämään esim
tulitikkurasian etikettejä, pienien autojen kokoelmia, pieniä leluja ym.
Tytöt keräsivät kiiltokuvia, paperinukkeja ja barbeja nykyisin ym .
Useimmin keräilijä on jo aikuinen ja kerää muistoja esineiden muodossa.
Paljon on meitä postikorttien , pelimerkkien ja lippujen keräilijöitä.
Hauskimpia ovat kynät, lautasliinat. karkkipaperit jne.
Harvasta kumminki tulee suurien kokoelmien keräilijöitä,
vaikka sellaisiakin on uskomattoman paljon nykyisin.
Keräily vaatii tilaa, kurinalaista tutkimista ja dokumenttointia.
Joissakin tapauksissa myös paljon rahaa.
Kaikkea ilmaistakin moni kerää ja on hauska harrastus.

Minä olen tunnustanut jotta olen keräilijä ollut aina.
Kaikenlaistä  olen elämäni aikana kerännyt aina tai ottanut talteen.
Tilanpuutteen vuoksi olen myös luopunut monista keräämisistäni.
Jäljelle on jäänyt enempi pieni muotoisia ja keveämpiä asioita.
Ylhäällä oleva kastin kuva on vain osa siitä ja ollut minulla 70-luvulta asti.
 Siinä on keräämiäni mini asioita, joista osa on kotiutuneet nukkekotiini.
Esillä on esineitä joita olen saanut, löytänyt jostakin ja jonkun pudottamia.
Olen ostanut joitain mieleisiä antiikkitoreilta ja kirppareilta löytyneitä ihanuuksia.
Toisarvoisia muovisia joissa ei mitään tunne sidosta olen myynyt pois.
Kummasti tyhjät tilat täyttyy uusilla lahjoilla tai löydöillä.
Vanhimpien esineiden muisto on mielessä mistä tai keneltä tullut.
Muistojen kerääminenki on ihanaa.



Tämä kuva kertoo,että  minun ja ukko-kullan koirat
olivat Yorkshire-terrieri rotuisia ja niitä oli meillä kolme.
Vanhoiksi elivät ja meille kerääntyi kaikenlaista yorkki tavaraa.
Ylä vasen on kuva meidän koirasta ja posliinilautaseen olen maalannut yorkin,
 muut keräilemiäni asioita ja lahjaksi saatuja.
Tähän otin vain pienen otoksen ja suurin on yorkki postikortti kokoelmani.
Koiran pidosta luopuminen astmani vuoksi oli iso suru.
Onneksi noita yorkkeja saan pitää näin luonani.

Kiitos teille kaikille käynnistä ja kommenteista.
Toivotan ihanaa alkavaa viikkoa teille.
Viluista ehkä, vaan sitten ihanasti sisällä oleillaan.
terkuin sirkkis

14 kommenttia:

  1. Keräilijä olen minäkin. Niin se vaan on, vaikka tavaraa on jo ihan liikaa tässä kämpässä!

    VastaaPoista
  2. Oletpas kerännyt ahkerasti kaikkea...minulla on keräilyn alla muumimukit:)

    VastaaPoista
  3. Aivan vain sisälläoloa tänään. Keräilyharrastus on kiva harrastus, en varsinaisesti keräile, mutta tavaroita kertyy, kun niistä ei malta luopua kun ne on kerran hankkinut. Kuulun niihin, jotka viihtyvät sisäänkäytettyjen mööpelien keskellä, samoin käytetyt vaatteeni ovat paljon mukavampia kuin uudet jne.Eiköhän sekin ole jonkinlaista keräilyä. Toivottavasti pakkaset hellittää sielläkin päin!

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoinen harrastus sinulla,pienet hauskat esineet ilostuttavat elämää ja muistuttavat jostakin tapahtuneesta elämässä.
    Kertomuksesi kautta alkoi minullakin harrastus filmi pyöriä, kaikkina ikäkausina on jotakin harrastusta ollut. Koirulit ovat vieneet vuosikymmeniä elämästä. mutta siinä ohessa tuoneet luontoa ja ihmissuhteita elämään. Nykyään kerään tekstiiliä ja lasiroiskeita askarteluun.
    Mukavaa aurinkoista pakkasviikkoa sinulle !

    VastaaPoista
  5. Ompa sulla kaikea kivaa keräilty,minä en tällä hetkellä keräile mitään.Aurinkoista alkavaa viikkoa:)

    VastaaPoista
  6. No ole minä! Olen kerännyt postimerkkejä ja tulitikkuetikettejä ja karkkipapereita lapsena. Nyt minulla on Arabian n. 60-luvun kahvikuppeja. Nykyään on into laantunut, kun jouduin purkamaan äidin kodin hänen muutettuaan vanhainkotiin. Silloin tuli mieleen, että tavara on turhuutta.

    VastaaPoista
  7. Ihania tavaroita on teille kerääntynyt.
    Mieheni on lapsena keräillyt juuri tulitikkurasioiden kansia ja niitä on paljon.
    Minä en mitään.... tai sitten kaikkea jota voi tuunata :)

    VastaaPoista
  8. Kivoja keräilyjuttuja Sinulla ☺
    Kirpeää pakkasviikkoa♥

    VastaaPoista
  9. Keräileminen on kivaa. Olen myös kerännyt paperinukkeja, vanhoja nukkeja, kotimaista vanhaa kirjallisuutta, koiraharrastuksen myötä niihin liittyvää, myös koirien sukututkimusta, omaan historiaani liittyvää, kasveja, mitkä liittyvät elämääni eli vaikka mitä. Kyllä nuo sinunkin keräilyt ovat todella ihania juttuja ja varsinkin yorkeihin liittyvät asiat. Keräily on aina jotenkin henkilökohtaista ja omaa. Mielenkiintoa.

    VastaaPoista
  10. Minä kerään kirjoja ja...mukeja. Mukit ovat kuin sairaus. R. vahtii, että niitä ei enää tulisi, mutta vien vanhempia piiloon kellariin ja sitten uudet esille, 'kun ei ollut enää mukeja'. Muka;) Tänään on Hesarissa hauska juttu tytöstä joka keräilee muumimukeja. Olen ostanut niitä monia niin iteselle kuin tyttärelle, mutta nyt kahta lukuunottamatta muut menevät yläkaappiin, sillä niin huimaa arvonnousua niillä on.

    Tyttärellä ja miehellä astma, mutta meille sanottiin, että voi ottaa pitkäkarvaisen koiran. Se osoittautui todeksi ja niinpä saimme pitää ihanan noutajamme melkein 15 vuotta. Äidin tiibetinspanieli eli myös hyvin vanhaksi.

    Miniesineet ovat kivoja, olen joskus kerännyt nukkekotiposliinia matkoilta tyttärelle.

    Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
  11. Kyllä tulee keräiltyä liikaakin, joka paikka pursuilee...siivoa siinä sitten!
    Täällä lauhtunut -11.

    VastaaPoista
  12. Ihanaa kun meitä on paljon samanlaisia hassuja jotka keräämme, ihanuuksia piiloihin. Paljon aihe kiinnosti kun Facessa tuki kommenteja myös. Kiitos jokaiselle kommentista ja hauskaa viikon jatkoa kaikille ♥

    VastaaPoista
  13. Keräily on kiva harrastus. Minullakin on kaikenlaista. :) Osasta kyllä olen luopumassa koko ajan.

    VastaaPoista

Kommentti julkaistaan tarkastamisen jälkeen. Kiitos käynnistä.

Nyt alkaa blogitauko .

Voi te kaikki ihanat blogi ystäväni ♥ Joudun nyt toistaisesti pitämään taukoa täältä. Olen sairastanut keuhkokuumeen ja se romahdut...