sunnuntai 4. syyskuuta 2011

Reittien varsilta näyttely

Taidemaalari Risto Jalonen  on vaasalainen jonka näyttely avattiin Taidekeskus Harrissa.
Lisäksi tuo persoonallinen taiteilija on myös kirjailija, graafinen suunnittelija ja valokuvaaja.
Todella mielenkiintoinen näyttely ja jännittävien erilaisten teosten iso kokonaisuus. 


Yllä oleva 'Lumikuninkaan salissa'.
Jalosen töiden monipuolisuus ja erilaiset tekniikat olivat tosi yllättäviä.
Minulla ei ollut tuosta taiteilijasta entuudestaan kokemusta.
Kaikissa töissä oli se jokin joka teki niistä mielenkiintoisen.
Samoin teosten sisäinen maalaus avautui taiteilijan kertoessa kuviensa symboliikasta.
Monen teoksen kohdalla koin jotenki niissä olevan vahvasti surrealistisen otteen.
Itse pidin eniten yllä olevan imbreonistisen maalaustekniikan toteutustavasta.
Siinä oli sellainen epätodellinen tuntuma ja silti kaunis.
 Juuri tekniikan tuttuus ja minulle sopivaa värien viehkeyttä ja kuvien herkkyyttä.


Tässä on taas aivan erilainen maalaus tekniikka.
'Värien leikittelyä' ja 'Tanssivaa keltaista'.
Sopii tämän päivän kotien sisustukseen ja antaa oman katseen kokea .
Ihanan mukavat juuri näin parina jolloin siihen tulee sellainen jännittävä kokonaisuus.

Risto Jalosen kirjailija puoli on vielä hakusessa.
Yhdestä hänen kirjastaan selaillessa löytyi mukavia runoja.

Ja tie on auki
taivasta myöten.
Ja maailma niin avara
kun kävelee.
Ja jokin loistaa - säteilee.
Joki juoksee - lepäilee.
Ja minä tiedän
kaikki tää
mun elämää.

Nämä sanat tulivat jotenki juuri tuon taitilijan muodoksi.
Hänen vahva persoonallisuutensa sai minun jotenki mykistymään.
Paljon sanoja, kohteliaasti ja silti rohkean rennosti.

Näihin sanoihin toivotan mukavaa syyskuun alkua kaikille  :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti julkaistaan tarkastamisen jälkeen. Kiitos käynnistä.

Nyt alkaa blogitauko .

Voi te kaikki ihanat blogi ystäväni ♥ Joudun nyt toistaisesti pitämään taukoa täältä. Olen sairastanut keuhkokuumeen ja se romahdut...