torstai 17. helmikuuta 2011

Bretagnelainen pannukakku


Tämän kauniin ja niin kylmän sään vuoksi on ollut tosi ihanaa olla kotona ja tehdä sellaisia pikkuisia juttuja. Tuo pakkas sää ei sovi keuhkoilleni lainkaa. Pienen pieniä nukkeja olen korjaillut ja ihme kylla nyt ovat kunnossa. Seuraavaksi niiden päällä olleet vaatteet pestävä ja korjattava. Sitten kaikki tuonne omaan kaappiinsa ja ryhmä on kuin päivähoitola.

Hemmottelin meitä pitkästä aikaan pannukakulla. Sain aikoinaan sisareltani tosi hyvän ohjeen. Hän kun kiertää tuolta maailmaa matkaajana. Ohje on joltakin Ranskan reissulta. Pannari ei ole aivan sama lituska kuin meillä suomessa on. Ohje on seuraavanlainen.

1.  Mittaa sokeria 100 g kulhoon, lisää 3 munaa yksitellen, sekoita hyvin käsin.
2.  Lisää vehnäjauhoja 125 g pienissä erissä lusikalla ja sekoita hyvin.
3.  Kun aineet ovat hyvin sekoittuneet, kaada 5 dl maitoa vähitellen ja lisää vähän suolaa.
Taikinan tulee olla nestemäisesti " roiskuva".
4.  Voitele korkea laitainen vuoka. Kaada taikina vuokaan. Lisää lopuksi iso kourallinen rusinoita, auringonkukansiemeniä n. 2 rkl ja lopuksi pinnalle sesaminsiemeniä.
Paista 225 asteisessa uunissa n. 45 min.

Minä korvasin osan sokerista hunajalla. Maitoa ei elimistöni siedä sellaisenaan vaan käytin rasvatonta maitojuomaa. Tulos makunsa puolesta ihanan hyvää.

Minä en osaa noita leivonta juttuja vaan joskun yrittelen. Kuvaa taitojani hyvin kun minulle on sanottu ,että olen ainoa nainen joka  osaan pilata jopa pannarin. Nytkin ensimmäisen kun tein kaikki ohjeen mukaan, vain iso laakea uunipelti jota käytin pilasi sen. Kohosi hyvin ja kupruili kuin geisiiri, vaan väri kovasti mustan puhuva. Maistelimme ja mustia pintakohtia vältellen. Kaikesta palamisesta huolimatta maku on hyvää.
 Periksi en antanut tein toisen ja pienempi vuoka ja seurasin uunia lämpötilaa vähensin hiukan, tulos oli hyvä. Joten se alkuperäinen ohje vuuasta on tarkkajuttu, muuten tulee nokipannaria. Vaikka minä olen tumpelo niin sinulta se varmaan onnistuu heti. Koska tiedät minun tehneet ne alkuvirheet. Tämä on hyvä pakkaspäivän iltateen, kahvin tai mehun kera, suosittelen .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti julkaistaan tarkastamisen jälkeen. Kiitos käynnistä.

Nyt alkaa blogitauko .

Voi te kaikki ihanat blogi ystäväni ♥ Joudun nyt toistaisesti pitämään taukoa täältä. Olen sairastanut keuhkokuumeen ja se romahdut...